Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2025
Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025
ΑΕΝ Ιονίων Νήσων – Άγημα απόδοσης τιμών στην εορτή του Αγ. Γερασίμου
Όπως κάθε χρόνο, άγημα της ΑΕΝ Ιονίων Νήσων, έλαβε μέρος στους εορτασμούς του Προστάτη της νήσου Κεφαλληνίας, Αγίου Γερασίμου, κατά τον εκκλησιασμό και την περιφορά της εικόνας στους κεντρικούς δρόμους της πόλης
Συγχαρητήρια στους σπουδαστές για το άριστο της εικόνας τους και την συμμετοχή τους.

Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025
ΑΕΝ Κρήτης: έτοιμοι για παραίτηση οι ναυτοδιδάσκαλοι της σχολής
Στο επίκεντρο έντονων αντιδράσεων βρίσκεται το ζήτημα των ασφαλιστικών εισφορών των Ναυτοδιδασκάλων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, με τους Πλοιάρχους και Μηχανικούς που υπηρετούν στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση να δηλώνουν έτοιμοι για μαζικές παραιτήσεις, εάν δεν δοθεί άμεση λύση.
Σε νέα επιστολή τους προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι Ναυτοδιδάσκαλοι ζητούν «ουσιαστική και άμεση παρέμβαση» για την αντιμετώπιση του ζητήματος που έχει προκύψει με τις εισφορές υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ), τις οποίες το Ταμείο ζητά να παρακρατούνται εφεξής — αλλά και να καταβληθούν αναδρομικά, από την ημερομηνία πρόσληψής τους.
Σύμφωνα με τους ίδιους, η απαίτηση αυτή είναι «άδικη και αβάσιμη», καθώς οι Ναυτοδιδάσκαλοι ασφαλίζονται αποκλειστικά στο ΝΑΤ, το οποίο καλύπτει τόσο την κύρια όσο και την επικουρική τους ασφάλιση. Παράλληλα, είναι μέτοχοι του Ταμείου Πρόνοιας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΑΕΝ), το οποίο παρέχει την εφάπαξ παροχή κατά τη συνταξιοδότησή τους — γεγονός που, όπως τονίζουν, καθιστά οποιαδήποτε επιπλέον εισφορά στο ΜΤΠΥ διπλή ασφάλιση και οικονομικά δυσβάσταχτη.
Οι Ναυτοδιδάσκαλοι αναφέρουν ότι ήδη λαμβάνουν επιστολές από το ΜΤΠΥ, με τις οποίες ζητείται η άμεση έναρξη παρακρατήσεων, καθώς και ο υπολογισμός οφειλών «αναδρομικά», κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε απαιτήσεις χιλιάδων ευρώ ανά εργαζόμενο. «Είναι αδιανόητο να καλούμαστε να πληρώσουμε ποσά που δεν μας αναλογούν, για παραλείψεις που δεν έγιναν από εμάς, αλλά από τις διοικητικές υπηρεσίες του Υπουργείου», επισημαίνουν στην επιστολή τους.
Την ίδια στιγμή, τονίζουν πως το έργο τους είναι θεμελιώδες για τη λειτουργία και το κύρος της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Χωρίς Πλοιάρχους και Μηχανικούς που έχουν υπηρετήσει στη θάλασσα, επισημαίνουν, «η εκπαίδευση των νέων ναυτικών καθίσταται ανέφικτη».
Οι Ναυτοδιδάσκαλοι κάνουν λόγο για «ανυπολόγιστες συνέπειες» αν δεν επιλυθεί άμεσα το θέμα, προειδοποιώντας ότι η πλειονότητα είναι έτοιμη να παραιτηθεί, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε παράλυση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης.
Ζητούν, τέλος, από το Υπουργείο να αναλάβει πρωτοβουλία για την οριστική διευθέτηση του ζητήματος, διασφαλίζοντας τη νομιμότητα, τη δικαιοσύνη και τη συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου στις ΑΕΝ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής τους
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια της από 23/06/2025 επιστολής μας, απευθυνόμαστε εκ νέου σε εσάς προκειμένου να ζητήσουμε την άμεση και ουσιαστική παρέμβασή σας στο σοβαρό ζήτημα που έχει ανακύψει σχετικά με τις εισφορές των Ναυτοδιδασκάλων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ).
Από την ημέρα της πρόσληψής μας, από τη μισθοδοσία μας παρακρατούνται όλες οι νόμιμες εισφορές για την κύρια και επικουρική μας ασφάλιση υπέρ του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), στο οποίο υπαγόμαστε ασφαλιστικά ως Πλοίαρχοι και Μηχανικοί του Εμπορικού Ναυτικού. Οι εν λόγω παρακρατήσεις διενεργούνται αποκλειστικά από τις αρμόδιες Οικονομικές Υπηρεσίες του Υπουργείου, χωρίς καμία δική μας εμπλοκή ή δυνατότητα παρέμβασης.
Με ιδιαίτερη έκπληξη, τον Σεπτέμβριο λάβαμε επιστολές από το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, απευθυνόμενες προς τις Οικονομικές Υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ και κοινοποιούμενες σε εμάς, με τις οποίες ζητείται η έναρξη παρακρατήσεων υπέρ ΜΤΠΥ από την επόμενη μισθοδοσία μας. Επιπλέον, το Ταμείο γνωστοποιεί την πρόθεσή του να προβεί σε προσδιορισμό οφειλών από την ημερομηνία πρόσληψής μας, γεγονός που συνεπάγεται αναδρομικές απαιτήσεις χιλιάδων ευρώ.
Η απαίτηση αυτή είναι αδικαιολόγητη, άδικη και αβάσιμη, καθώς μας καλεί να καταβάλουμε εισφορές υπέρ ενός Ταμείου του οποίου ουδέποτε θα καταστούμε μέτοχοι, δεδομένου ότι απαιτούνται τουλάχιστον είκοσι (20) έτη συμμετοχής για θεμελίωση δικαιώματος σε μέρισμα – χρονικό διάστημα που υπερβαίνει κατά πολύ την πραγματική υπηρεσία των Ναυτοδιδασκάλων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.
Περαιτέρω, είμαστε ήδη μέτοχοι και ασφαλισμένοι στο Ταμείο Πρόνοιας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΑΕΝ), στο οποίο καταβάλλουμε μηνιαίες εισφορές για τη χορήγηση εφάπαξ παροχής κατά τη συνταξιοδότησή μας. Το ΤΠΑΕΝ αποτελεί το αντίστοιχο ταμείο του ΜΤΠΥ για τους αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού. Επομένως, η επιβολή επιπρόσθετων κρατήσεων υπέρ του ΜΤΠΥ συνιστά διπλή ασφάλιση και ανεπίτρεπτη οικονομική επιβάρυνση, χωρίς κανένα αντίκρισμα για τους ασφαλισμένους.
Κύριε Υπουργέ, ως Πλοίαρχοι και Μηχανικοί του Εμπορικού Ναυτικού, το ασφαλιστικό μας καθεστώς υπάγεται στο ΝΑΤ, προς το οποίο καταβάλλουμε το σύνολο των εισφορών μας και από το οποίο λαμβάνουμε την κύρια και επικουρική μας σύνταξη. Τυχόν απαίτηση για καταβολή εισφορών σε άλλο Ταμείο στερείται κάθε νομικής, ηθικής και λογικής βάσης.
Ακόμη και αν υποτεθεί ότι υπήρχε υποχρέωση παρακράτησης υπέρ ΜΤΠΥ, η ευθύνη για τη μη εφαρμογή της δεν μπορεί να μετακυλίεται στους εργαζόμενους. Η μη παρακράτηση αποτελεί διοικητική παράλειψη των υπηρεσιών και όχι δικό μας σφάλμα. Είναι αδιανόητο να καλούμαστε εκ των υστέρων να καταβάλουμε ποσά που δεν μας αναλογούν, επιβαρύνοντας δυσανάλογα το ήδη περιορισμένο εισόδημά μας.
Έχετε επανειλημμένα δηλώσει ότι η Ναυτική Εκπαίδευση και η προσέλκυση νέων στη θάλασσα αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Επιτρέψτε μας να τονίσουμε ότι η συμβολή των Ναυτοδιδασκάλων είναι καθοριστική και αδιαπραγμάτευτη για τη διατήρηση και την ποιότητα της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης. Χωρίς Πλοιάρχους και Μηχανικούς που έχουν υπηρετήσει ενεργά στη θάλασσα, η εκπαίδευση της νέας γενιάς ναυτικών καθίσταται ουσιαστικά ανέφικτη.
Η προσήλωσή μας στο έργο της ναυτικής εκπαίδευσης και η πίστη μας στη δημόσια αποστολή των ΑΕΝ είναι οι λόγοι που εξακολουθούμε να υπηρετούμε υπό τις παρούσες συνθήκες. Ωστόσο, η αδικία που βιώνουμε δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Κύριε Υπουργέ,
σας καλούμε να αναλάβετε άμεση και αποφασιστική πρωτοβουλία για την οριστική επίλυση του ζητήματος, ώστε να αποτραπεί η περαιτέρω αδικία εις βάρος των Ναυτοδιδασκάλων και να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Η μη αντιμετώπιση του προβλήματος θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην αποχώρηση του συνόλου των Ναυτοδιδασκάλων, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη Ναυτική Εκπαίδευση της χώρας.
Πηγή: stinpena.gr
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025
Διεμβολές, μετάλλια και διάσημα στη στολή του Εμπορικού Ναυτικού: Τι ισχύει πραγματικά
Πολλές φορές τίθεται το ερώτημα αν τα στελέχη του Εμπορικού Ναυτικού μπορούν να φέρουν στη στολή τους μετάλλια, διεμβολές ή διάσημα που έχουν απονεμηθεί κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής τους θητείας ή της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας.
Η απάντηση είναι πως ναι, τα στελέχη του Εμπορικού Ναυτικού μπορούν να φέρουν τις διεμβολές και τα διάσημα που νόμιμα δικαιούνται, καθώς δεν υπάρχει καμία νομοθεσία που να το απαγορεύει.
Τι προβλέπει η νομοθεσία
Δεν υπάρχει ειδική νομοθετική διάταξη που να αναφέρεται αποκλειστικά στο Εμπορικό Ναυτικό σχετικά με τη χρήση διασήμων ή μεταλλίων.
Σύμφωνα με τον παλαιό Ποινικό Κώδικα (άρθρο 176), απαγορευόταν η δημόσια χρήση στολής ή διακριτικών σημείων χωρίς δικαίωμα. Το άρθρο αυτό καταργήθηκε με τον νέο Ποινικό Κώδικα του 2019, επομένως η διάταξη δεν ισχύει πλέον.
Επιπλέον, καθώς το Εμπορικό Ναυτικό δεν αποτελεί σώμα στρατού, το Άρθρο 68 του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα περί «αντιποίησης στολής ή εμβλημάτων» δεν έχει εφαρμογή στα στελέχη του Ε.Ν.
Συνεπώς, δεν υπάρχει σήμερα κανένα νομικό πλαίσιο που να απαγορεύει στα στελέχη του Εμπορικού Ναυτικού να φέρουν στη στολή τους τα διάσημα και τις διεμβολές που δικαιούνται νόμιμα.
Ποιος μπορεί να σας πει ότι απαγορεύεται ναι φέρετε οτιδήποτε στη στολή σας
ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΠΕΙ ΟΤΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ! Αν σε κάποια περίπτωση προκύψει διαφωνία για τη νομιμότητα των διασήμων στη στολή, ο ναυτικός μπορεί να ζητήσει επίσημη τεκμηρίωση ή γραπτή αναφορά στη σχετική νομοθεσία.
Δυστυχώς όμως όλο και κάποιος, συνήθως λιμενικός θα σας πει ότι απαγορεύεται να φέρετε το οτιδήποτε στη στολή σας χωρίς όμως να μπορεί να τεκμηριώσει τα λόγια του.
Η συνήθης απάντηση του
λιμενικού θα είναι ότι δεν ανήκετε σε σώμα ασφαλείας και θα επιχειρήσει να
τελειώσει την συζήτηση εκεί.
Στην άκρος απίθανη περίπτωση
όμως που ο λιμενικός συνεχίσει να επιμένει ότι
απαγορεύεται να φέρετε διεμβολές στη στολή σας και σας απειλήσει με σύλληψη
για παραποίηση ή αντιποίηση και προβεί σε αυτήν, το πιο πιθανό είναι ο Α/Φ στο Λιμενικό Τμήμα να μη
δεχθεί την σύλληψη και να αφεθείτε αμέσως ελεύθεροι, αν όμως δεν γίνει αυτό και
ο παραλογισμός τους σας φτάσει ως το δικαστήριο, εκεί θα αθωωθείτε και μπορείτε
να τους μηνύσετε για παράνομη παρακράτηση βάση του ποινικού κώδικα, άρθρου 325 και ηθική βλάβη ζητώντας αποζημίωση.
Ενώ για τις πράξεις τους θα έχουν διοικητικές κυρώσεις.
Ακραίο και πιθανών αδύνατο
να συμβεί κάτι τέτοιο, αλλά καλό είναι να το γνωρίζετε ώστε να είστε καλυμμένοι.
Τι διεμβολές μπορεί να φέρει ένα στέλεχος του Εμπορικού Ναυτικού.
Ένα στέλεχος του Ε.Ν. μπορεί να φέρει στη στολή του κάθε επίσημο διακριτικό που του έχει απονεμηθεί από την ελληνική πολιτεία ή από αναγνωρισμένους οργανισμούς και συλλόγους. Ενδεικτικά:
Το ναυτικό μετάλλιο
(Α ή Β τάξεως) που μέσω των πράξεων του έχει λάβει από το Υπουργείο Εμπορικής
Ναυτιλίας.
Διάσημα από τη στρατιωτική θητεία, όπως του Κυβερνήτη Γ’ Τάξεως (αν έχει υπηρετήσει ως Σημαιοφόρος ΣΕΑ/Μ), του αυτοδύτη, του αλεξιπτωτιστή ή άλλων ειδικών δυνάμεων.
Το διάσημο θαλάσσιας υπηρεσίας εμπορικού ναυτικού (ασημένιο 2,5 έτη υπηρεσίας χρυσό 5 έτη υπηρεσίας)
Το μετάλλιο αξίας υπηρεσίας εμπορικού ναυτικού και το μετάλλιο αξιωματικών εμπορικού ναυτικού, αποφοιτησάντων ΑΕΝ (και πρώην ΔΣΕΝ/ΑΔΣΕΝ)
Επίσημες διεθνείς διακρίσεις, όπως αυτές από τους European Paratroopers ή άλλους αναγνωρισμένους οργανισμούς, μέλη του ΝΑΤΟ ή κρατικών φορέων.
Πως φέρονται τα διάσημα και οι διεμβολές στη στολή.
Σύμφωνα με τον κανονισμό στολών του Εμπορικού Ναυτικού:Οι διεμβολές και τα μετάλλια φέρονται στο αριστερό μέρος του στήθους στα χειμερινά και θερινά χιτώνια της υπ’ αρ. 8 στολής.
Η πρώτη διεμβολή τοποθετείται 9 εκατοστά κάτω από τη ραφή του ώμου.
Οι διεμβολές έχουν διαστάσεις 12x35 χιλ. και τοποθετούνται σε σειρές των τριών ή τεσσάρων, ανάλογα με τον συνολικό αριθμό.
Το διάσημο του Κυβερνήτη Γ’ Τάξεως Π.Ν. φέρεται στη δεξιά πλευρά για όσους έχουν διατελέσει κυβερνήτες, ενώ στην αριστερή για όσους υπηρετούν ενεργά ως κυβερνήτες.
Στα ιματίδια των υπ’ αρ. 4 και 5 στολών φέρονται μικρογραφίες μεταλλίων ή διεμβολών, διαστάσεων 9x12 χιλ.
Τυχόν διάσημα ή διεμβολές ξένων κρατών ή διεθνών οργανισμών φέρονται μετά τα ελληνικά.
Συμπέρασμα
Τα στελέχη του Εμπορικού Ναυτικού έχουν κάθε δικαίωμα να φέρουν στη στολή τους τις διεμβολές, τα μετάλλια και τα διάσημα που έχουν αποκτήσει νόμιμα, είτε από την υπηρεσία τους στο Πολεμικό Ναυτικό είτε από την επαγγελματική τους πορεία στο Ε.Ν.
Η ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπει κανέναν περιορισμό, και η σωστή τοποθέτηση των διασήμων στη στολή αποτελεί ένδειξη επαγγελματισμού και τιμής, όχι παράβαση.
Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2025
Εθνική άσκηση «ΜΙΝΩΑΣ 2025», συμμετοχή εμπορικών πλοίων
Κατά το χρονικό διάστημα 15-17 Οκτωβρίου 2025 διεξάγεται η Εθνική Άσκηση «ΜΙΝΩΑΣ 2025» με τη συνεργασία Πολεμικού Ναυτικού και Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Σκοπός της Άσκησης (Επιχειρήσεις NCAGS) είναι να βοηθήσει την ασφαλή διέλευση και άφιξη στον προορισμό των εμπορικών πλοίων, που διέρχονται από γεωγραφικές περιοχές στις οποίες εμφανίζεται ένταση/κρίση. Επίσης, συνδράμει στην απεμπλοκή της εμπορικής ναυτιλίας από τις διεξαγόμενες στρατιωτικές Ναυτικές Επιχειρήσεις.
Τα εμπορικά πλοία μπορούν να συμμετάσχουν σε εθελοντική βάση (no cost-no delay) μετά από επικοινωνία με τους αρμόδιους επιτελείς στο τηλέφωνο:+30 213 137 1031 ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: hellenicncags@navy.mil.gr.
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2025
Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2025
Χειμερινή στολή: Πότε αλλάζει για Εμπορικό Ναυτικό, Ένοπλες Δυνάμεις και Σώματα Ασφαλείας.
hellenicmerchantnavy.weebly.com
μάθετε σχετικά με το Διακριτικό έμβλημα θαλάσσιας υπηρεσίας Εμπορικού Ναυτικού
Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025
Πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης δόκιμων στελεχών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024
Ανακοινώθηκε στο Διαύγεια το Πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης δόκιμων στελεχών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024.
Πλήρες αρχείο με τις πληροφορίες που χρειάζεστε, θα βρείτε στο diavgeia.gov.gr αρχείο ΑΔΑ: 6ΖΣ14653ΠΩ-ΕΤΣ
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2025
ΕΚΤΑΤΟ: Νεκρός 20χρονος δόκιμος μηχανικός του Blue Star Chios
Σύμφωνα με το Λιμενικό, ο νεαρός πιάστηκε σε υδατοστεγή συρόμενη πόρτα του ισογείου γκαράζ του πλοίου, με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό του. Ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ παρέλαβε τον τραυματία και τον μετέφερε άμεσα στο νοσοκομείο, όπου δυστυχώς οι γιατροί δεν κατάφεραν να τον κρατήσουν στη ζωή.
Οι λιμενικές Αρχές διενεργούν προανάκριση για τις ακριβείς συνθήκες του ατυχήματος, ενώ ενημερώθηκε ο αρμόδιος εισαγγελέας.
Η ανακοίνωση της Blue Star για τον θάνατο του 20χρονου ναυτικού
Σήμερα το πρωί στις 8:00 στο Blue Star Chios το οποίο εκτελούσε το δρομολόγιο Ρόδος - Πειραιάς, εντοπίστηκε - χωρίς τις αισθήσεις του - ναυτικός του πλοίου εγκλωβισμένος σε υδατοστεγή συρόμενη πόρτα. Το πλήρωμα του πλοίου προέβη άμεσα στον απεγκλωβισμό και παρείχε τις πρώτες βοήθειες.Αμέσως μετά την άφιξη του πλοίου στο λιμάνι του Πειραιά στις 09:15, ο ναυτικός παρελήφθη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ για τη διακομιδή του σε νοσοκομείο όπου διαπιστώθηκε ο θάνατος του.
Η οικογένεια της Blue Star είναι συγκλονισμένη και εκφράζει τη συμπαράστασή της στους οικείους του ναυτικού.
Η εταιρεία βρίσκεται σε συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές για τη διερεύνηση των συνθηκών του τραγικού συμβάντος.
Εικοσιτετράωρη απεργία από ναυτικά σωματεία στο Blue Star Χίος
Η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) και η Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» προκήρυξαν 24ωρη απεργία στο επιβατηγό-οχηματαγωγό Blue Star Χίος, από τις 11:00 σήμερα έως τις 11:00 αύριο, Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου
Πηγή Πρώτο Θέμα.
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025
Θα κινηθεί νομικά το ΥΝΑΝΠ για τα επεισόδια στο ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΛΑΣ;
Σύμφωνα με βίντεο που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο Parapolitika, επιβάτες φέρονται να αντέδρασαν με ακραίο τρόπο, απειλώντας την ασφάλεια του πληρώματος και εκτοξεύοντας ύβρεις. Παρόμοια περιστατικά, όπως γνωρίζουν όσοι ασχολούνται με την επιβατηγό ναυτιλία, δεν είναι σπάνια, ειδικά σε συνθήκες κακοκαιρίας που οδηγούν σε αλλαγές δρομολογίων.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν
-
Μέχρι πότε τα στελέχη του Εμπορικού Ναυτικού θα πρέπει να ανέχονται απειλές και χειροδικίες εν ώρα καθήκοντος και να αναγκάζονται να σιωπούν υπό τον φόβο μη χάσουν την δουλειά τους;
-
Θα εξετάσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την πιθανότητα νομικών ενεργειών εναντίον των συγκεκριμένων επιβατών;
Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025
Διακριτικό έμβλημα θαλάσσιας υπηρεσίας Εμπορικού Ναυτικού
Πρόσφατα το
Πολεμικό Ναυτικό προχώρησε σε αλλαγές στο έμβλημα θαλάσσιας υπηρεσίας,
υιοθετώντας ένα νέο τύπο, αντίστοιχο με άλλες χώρες που διαθέτουν διακριτά
εμβλήματα για τα στελέχη τους σε Πολεμικό και Εμπορικό Ναυτικό. Το ερώτημα που
προκύπτει είναι απλό:
Το Ελληνικό Εμπορικό Ναυτικό πότε θα αποκτήσει το δικό του διακριτικό έμβλημα;
Δυστυχώς, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν φαίνεται να δίνει προτεραιότητα σε τέτοιου είδους ηθικές αμοιβές. Οι μέχρι σήμερα πρακτικές δείχνουν πως:
- Οι Υπουργοί αντιμετωπίζουν το χαρτοφυλάκιό τους κυρίως ως Υπουργείο Λιμενικού Σώματος.
- Πολλά στελέχη του Λιμενικού εμφανίζουν επιφυλακτικότητα ή και αντίθεση σε ζητήματα που αφορούν την στολή και τις ηθικές αμοιβές του Εμπορικού Ναυτικού.
Ωστόσο, υπάρχει λύση. Και αυτή λέγεται χρησικτησία.
Το
έχουμε ήδη καταφέρει με τον θυρεό του Εμπορικού Ναυτικού, που παρουσιάστηκε το
2015. Μέσα από τη χρήση και την προβολή του, αναγνωρίστηκε και υιοθετήθηκε
ευρέως – ακόμη και από το Υπουργείο και τις Δημόσιες Ναυτικές Σχολές (ΑΕΝ,
ΚΕΣΕΝ, ΣΠΜ).
Άρα,
αν θέλουμε ένα διακριτικό έμβλημα θαλάσσιας υπηρεσίας, πρέπει να ακολουθήσουμε
τον ίδιο δρόμο:
Να το δημιουργήσουμε, να το φορέσουμε και να το προβάλλουμε.
Όπως έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενο μας άρθρο, δεν ερχόμαστε σε αντίθεση με καμία νομοθεσία ούτε υπάρχει νομοθεσία η οποία να απαγορεύει στα στελέχη του Εμπορικού Ναυτικού να φέρουν διακριτικά εμβλήματα τα οποία δικαιούνται.
Προϋποθέσεις και Χαρακτηριστικά
Προϋπόθεση είναι τα πέντε (5) χρόνια θαλάσσιας υπηρεσίας.
Χαρακτηριστικά
επίχρυσο μεταλλικό διακριτικό ύψους 25mm και μήκους 80mmΥφασμάτινο μπλε βάσης και κίτρινης κλωστής ύψους 30mm Και μήκους 100mm
Καλούμε όλους τους
συναδέλφους να στηρίξουν αυτή την προσπάθεια, όπως και τα καταστήματα ναυτικών
στολών να προχωρήσουν στην κατασκευή του.
Γιατί μόνο με τη χρήση και την προβολή μπορούμε να κερδίσουμε αυτό που μας
αξίζει.
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025
Επιτυχών στην ΑΕΝ Μακεδονίας ήταν ο 17χρονος Γιώργος που σκοτώθηκε σε τροχαίο την Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου
Επιτυχών στην ΑΕΝ Μακεδονίας της σχολής Πλοιάρχων ήταν ο 17χρονος Γιώργος Τσατσαράκης από το Ηράκλειο Κρήτης ο οποίος χάθηκε σε τροχαίο με το φορτηγό που οδηγούσε και εξετράπη της πορείας του και ανατράπηκε στο ύψος του Φόδελε, στον ΒΟΑΚ την Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025.
Μπορεί ο Γιώργος να μην πρόλαβε να θεωρηθεί συνάδελφος μας και να ξεκινήσει την φοίτηση του στην ΑΕΝ, αλλά είχε κάνει όλες τις ενέργειες με το να έχει νοικιάσει σπίτι και απλά περίμενε τις ημέρες να περάσουν ώστε να παρουσιαστεί στην σχολή. Σύμφωνα με την οικογένεια του είχε μεγάλο ενθουσιασμό για την σχολή που πέρασε και το περίμενε πως και πως και για αυτό το λόγο δούλευε ώστε να βοηθήσει οικονομικά όσο μπορούσε.
Από εμάς όλους λυπούμαστε που δεν είχαμε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε σε κάποιο πλοίο μαζί σου.
Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025
Νεκρός ο Ανθυποπλοίαρχος ΕΝ Δημήτρης Λιοπέτας από τροχαίο
Τραγωδία με θύμα τον 27χρονο Ανθυποπλοίαρχο ΕΝ Δημήτρη Λιόπετα του Νικολάου στην Πάτρα. Ενα νέο παιδί χάνει την ζωή του ενώ πήγαινε κανονικά στον δρόμο του επί της Εθνικής όταν στο ύψος της οδού Αμερικής, οδηγός ενός ΙΧ ενώ εκινείτο προς Πάτρα, κάνει αναστροφή στο “κενό” που υπάρχει εκεί για να κινηθεί προς Ρίο. Παρασέρνει τη μηχανή, την εκσφενδονίζει και ο άτυχος Δημήτρης βρίσκεται στο έδαφος, χωρίς μάλιστα να έχει πεταχτεί από το δίκυκλο, αφού είχε εγκλωβιστεί. Πανικός. Κόσμος σπεύδει κοντά, ειδοποιείται το ΕΚΑΒ, και ασθενοφόρο μεταφέρει τον άτυχο νέο στο Νοσοκομείο. Από το πρώτο δευτερόλεπτο μετά τη σύγκρουση φαινόταν ότι η κατάστασή του ήταν κρίσιμη. Λίγο αργότερα και αφού έχει μεταφερθεί στα “επείγοντα” ανακοινώνεται πώς δεν τα κατάφερε. Ο Δημήτρης έχασε την ζωή του. Ο οδηγός του ΙΧ σταμάτησε και όταν έφυγε το ασθενοφόρο που παρέλαβε τον νεαρό ακολούθησε και αυτός. Γιατί μέσα στο αυτοκίνητο είχε τα δύο του παιδιά και ήθελε να τα πάει στο Νοσοκομείο. Η Αστυνομία έδωσε αρχικά την πληροφορία πώς ο οδηγός εγκατέλειψε, τον ακολούθησαν και τον συνέλαβαν στο Ρίο. Ο Δημήτρης είχε επιστρέψει Ελλάδα από το μπάρκο του πριν λίγο καιρό και αμέσως συνέχισε να ταξιδεύει με Ε/Γ-Τ/Ρ.
Πέμπτη 7 Αυγούστου 2025
Ανακοίνωση αποτελεσμάτων εισαγωγής δόκιμων στελεχών στις Α.Ε.Ν. προς κάλυψη κενών θέσεων που προέκυψαν σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 3.β και 3.γ του άρθρου 2 της Αρ.: 2231.2-6/18415/2025/1303-2025 Κ.Υ.Α. (Β’ 1235) ακαδημαϊκού έτους 2025-2026
Από το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής ανακοινώνεται ότι την 06η Αυγούστου 2025, ημέρα Τετάρτη, τοιχοκολλήθηκαν στα καταστήματα του Υπουργείου (Ακτή Βασιλειάδη Πύλη Ε1-Ε2 εντός Λιμένα Πειραιά και Γρ. Λαμπράκη 150) και αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http:https://www.ynanp.gr/ και http://www.hcg.gr/ , οι πίνακες εισαγομένων (Πλοιάρχων και Μηχανικών) στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) προς κάλυψη κενών θέσεων που προέκυψαν σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 3.β και 3.γ του άρθρου 2 της Αρ.: 2231.2-6/18415/2025/13-03-2025 Κ.Υ.Α. (Β’ 1235) ακαδημαϊκού έτους 2025-2026, όπως προβλέπεται από το κεφάλαιο ΙΑ΄ της σχετικής προκήρυξης
Πίνακας Εισαγομένων Πλοιάρχων 2025-2026 προς κάλυψη κενών θέσεων
Πίνακας Εισαγομένων Μηχανικών 2025-2026 προς κάλυψη κενών θέσεων
Ανακοίνωση
Αίτηση εγγραφής AEN
Αίτηση μετεγγραφής
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Τετάρτη 6 Αυγούστου 2025
Νέες διευκρινήσεις του ΥΝΑΝΠ σχετικά με την απόκτηση πιστοποιητικού Προχωρημένης Εκπαίδευσης σε δεξαμενόπλοια (πετρελαιοφόρα, χημικά και υγραεριοφόρα)
Κάτωθι σας κοινοποιείται το με αριθμ. 2233.1-34/56241/2025 από 31.07.2025 έγγραφο του ΥΝΑΝΠ, με το οποίο παρέχονται διευκρινίσεις σε σχέση με την προσμέτρηση της απαιτούμενης θαλάσσιας υπηρεσίας για την απόκτηση πιστοποιητικού Προχωρημένης Εκπαίδευσης Αξιωματικού σε δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τη Δ.Σ. STCW, 1978
1. Νομοθετικό πλαίσιο:
1.1. Η Διεθνής Σύμβαση για τα πρότυπα εκπαίδευσης,
πιστοποίησης και τήρησης φυλακών από τους ναυτικούς (Seafarers’ Training Certification and Watchkeeping Convention
– S.T.C.W.
1978), η οποία κυρώθηκε με το ν. 1314/1983 (Α’ 2), και συγκεκριμένα ο
Κανονισμός V, καθορίζει τα πρότυπα και τις ειδικές απαιτήσεις εκπαίδευσης
προσωπικού σε συγκεκριμένους τύπους πλοίων. Αναλυτικότερα:
στον Κανονισμό V/1-1 παρ. 1-2 καθορίζονται οι ελάχιστες
απαιτήσεις για την πιστοποίηση βασικής εκπαίδευσης αξιωματικών και κατώτερου
πληρώματος του εμπορικού ναυτικού για πετρελαιοφόρα και χημικά δεξαμενόπλοια.
στον Κανονισμό V/1-1 παρ. 3-4 καθορίζονται οι ελάχιστες
απαιτήσεις για την πιστοποίηση προχωρημένης εκπαίδευσης Πλοιάρχων, Πρώτων
Μηχανικών, Υποπλοιάρχων και Δεύτερων Μηχανικών καθώς και κάθε άλλου προσώπου με
άμεση ευθύνη για τη φόρτωση, εκφόρτωση, μεταφορά, χειρισμό φορτίου, καθαρισμό
δεξαμενών ή άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών σε πετρελαιοφόρα δεξαμενόπλοια
στον Κανονισμό V/1-1 παρ. 5-6 καθορίζονται οι ελάχιστες
απαιτήσεις για την πιστοποίηση προχωρημένης εκπαίδευσης Πλοιάρχων, Πρώτων
Μηχανικών, Υποπλοιάρχων και Δεύτερων Μηχανικών καθώς και κάθε άλλου προσώπου με
άμεση ευθύνη για τη φόρτωση, εκφόρτωση, μεταφορά, χειρισμό φορτίου, καθαρισμό
δεξαμενών ή άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών σε χημικά δεξαμενόπλοια.
στον Κανονισμό V/1-2 παρ. 1-2 καθορίζονται οι ελάχιστες
απαιτήσεις για την πιστοποίηση βασικής εκπαίδευσης αξιωματικών και κατώτερου
πληρώματος του Ε.Ν. για υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια.
στον Κανονισμό V/1-2 παρ. 3-4 καθορίζονται οι ελάχιστες
απαιτήσεις για την πιστοποίηση προχωρημένης εκπαίδευσης Πλοιάρχων, Πρώτων
Μηχανικών, Υποπλοιάρχων και Δεύτερων Μηχανικών καθώς και κάθε άλλου προσώπου με
άμεση ευθύνη για τη φόρτωση, εκφόρτωση, μεταφορά, χειρισμό φορτίου, καθαρισμό
δεξαμενών ή άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών σε υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του Κανονισμού Ι/11 για την
«Επανεπικύρωση πιστοποιητικών» ισχύει ότι: «Κάθε πλοίαρχος, αξιωματικός και
χειριστής ραδιοεπικοινωνιών που είναι κάτοχος πιστοποιητικού που εκδόθηκε (...)
σύμφωνα με οποιοδήποτε κεφάλαιο της Σύμβασης (…) για να συνεχίσει να έχει
προσόντα για θαλάσσια υπηρεσία, θα απαιτείται κατά διαστήματα που δεν
υπερβαίνει το κάθε ένα τα πέντε έτη κάθε φορά να:
1. πληροί τα πρότυπα Ιατρικής καταλληλότητας που ορίζονται
από τον κανονισμό Ι/9, και
2. αποδεικνύει συνεχιζόμενη επαγγελματική ικανότητα σύμφωνα
με το τμήμα Α-Ι/11 του Κώδικα STCW».
Επιπλέον σύμφωνα με την παρ. 3 ανωτέρω Κανονισμού, «Κάθε
πλοίαρχος και αξιωματικός, για συνεχόμενη θαλάσσια υπηρεσία σε δεξαμενόπλοια,
θα πρέπει να πληροί τις απαιτήσεις της παρ. 1 και απαιτείται για να θεμελιώσει
συνεχόμενη επαγγελματική ικανότητα σε δεξαμενόπλοια, τα διαλείμματα να μην
ξεπερνούν τα πέντε χρόνια σύμφωνα με το τμήμα Α-1/11, παράγραφο 3 του Κώδικα
STCW». Eν λόγω διάταξη του Κώδικα αναφέρει συγκεκριμένα ότι:
«3. Συνεχιζόμενη επαγγελματική ικανότητα για δεξαμενόπλοια,
όπως απαιτείται (…) θα θεμελιώνεται ως εξής:
1. να υπάρχει εγκεκριμένη θαλάσσια υπηρεσία, εκτελώντας
καθήκοντα που αρμόζουν προς το κατεχόμενο πιστοποιητικό για δεξαμενόπλοια ή την
θεώρησή του, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών συνολικά κατά την
διάρκεια των προηγούμενων πέντε ετών, ή
2. να έχει ολοκληρώσει με επιτυχία εγκεκριμένο σχετικό κύκλο
ή κύκλους σπουδών».
1.2 Επιπροσθέτως, οι όροι και οι προϋποθέσεις απόκτησης αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας για την εκπαίδευση του προσωπικού δεξαμενοπλοίων περιγράφονται στα άρθρα 19-23 του π.δ. 141/2014 (Α’ 232). Αναλυτικά:
Αρ. 19: Βασική εκπαίδευση σε πετρελαιοφόρα – χημικά δεξαμενόπλοια (V/1-1,
παρ.1). «Αξιωματικοί και κατώτεροι ναυτικοί με καθήκοντα και ευθύνες για το
φορτίο ή τα μέσα φορτοεκφόρτωσης σε πετρελαιοφόρα και χημικά δεξαμενόπλοια,
πρέπει να κατέχουν σχετικό πιστοποιητικό μετά από θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον
3 μηνών σε πετρελαιοφόρο ή χημικό δεξαμενόπλοιο, ή επιτυχή αποφοίτηση από
αντίστοιχο τμήμα βασικής εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. ή Ν.Ε.Κ.Ε.»
Αρ. 20: Προχωρημένη εκπαίδευση σε πετρελαιοφόρα δεξαμενόπλοια (V/1-1,παρ.3) «Πλοίαρχοι,
Υποπλοίαρχοι, Πρώτοι και Δεύτεροι Μηχανικοί και οποιοδήποτε πρόσωπο (π.χ
αντλιωρός) με άμεση ευθύνη για τη φόρτωση, εκφόρτωση, μεταφορά, χειρισμό
φορτίου, καθαρισμό δεξαμενών ή άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών σε
πετρελαιοφόρα δεξαμενόπλοια, πρέπει να κατέχουν σχετικό πιστοποιητικό μετά από:
(1) Βασική εκπαίδευση όπως περιγράφεται στο άρθρο 19 του
παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
(2) Θαλάσσια υπηρεσία μετά την απόκτηση Πιστοποιητικού
βασικής εκπαίδευσης:
(α) 3 μηνών σε πετρελαιοφόρο δεξαμενόπλοιο ή
(β) 1 μηνός σε πετρελαιοφόρο δεξαμενόπλοιο, ως υπεράριθμος,
κατά την οποία να έχουν διεξαχθεί τουλάχιστον τρεις φορτώσεις και τρεις
εκφορτώσεις, με τήρηση εγχειριδίου κατευθυνόμενης εκπαίδευσης από τον υποψήφιο,
το οποίο ελέγχεται για την κανονική του συμπλήρωσή του από το Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.
(3) Επιτυχής αποφοίτηση από αντίστοιχο τμήμα προχωρημένης
εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. ή Ν.Ε.Κ.Ε.»
Αρ. 21 Προχωρημένη εκπαίδευση σε χημικά δεξαμενόπλοια (V/1-1,παρ.5) «Πλοίαρχοι,
Υποπλοίαρχοι, Πρώτοι και Δεύτεροι Μηχανικοί και οποιοδήποτε πρόσωπο (π.χ
αντλιωρός) με άμεση ευθύνη για τη φόρτωση, εκφόρτωση, μεταφορά, χειρισμό
φορτίου, καθαρισμό δεξαμενών ή άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών σε χημικά
δεξαμενόπλοια, πρέπει να κατέχουν σχετικό πιστοποιητικό μετά από:
(1) Βασική εκπαίδευση όπως περιγράφεται στο άρθρο 19 του
παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
(2) Θαλάσσια υπηρεσία μετά την απόκτηση Πιστοποιητικού
βασικής εκπαίδευσης:
(α) 3 μηνών σε χημικό δεξαμενόπλοιο ή
(β) 1 μηνός σε χημικό δεξαμενόπλοιο, ως υπεράριθμος, κατά
την οποία να έχουν διεξαχθεί τουλάχιστον τρεις φορτώσεις και τρεις εκφορτώσεις,
με τήρηση εγχειριδίου κατευθυνόμενης εκπαίδευσης από τον υποψήφιο, το οποίο
ελέγχεται για την κανονική του συμπλήρωσή του από το Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.
(3) Επιτυχής αποφοίτηση από αντίστοιχο τμήμα προχωρημένης
εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. ή Ν.Ε.Κ.Ε.»
Αρ. 22 Βασική εκπαίδευση σε υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια
(V/1-2, παρ.1) «Αξιωματικοί και κατώτεροι ναυτικοί με καθήκοντα και ευθύνες για
το φορτίο ή τα μέσα φορτοεκφόρτωσης σε υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια, πρέπει να
κατέχουν σχετικό πιστοποιητικό μετά από θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον 3 μηνών
σε υγραεριοφόρο, ή επιτυχή αποφοίτηση από αντίστοιχο τμήμα βασικής εκπαίδευσης
του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. ή Ν.Ε.Κ.Ε.»
- Αρ. 23 Προχωρημένη εκπαίδευση σε υγραεριοφόρα
δεξαμενόπλοια (V/1-2,παρ.3) «Πλοίαρχοι, Υποπλοίαρχοι, Πρώτοι και Δεύτεροι
Μηχανικοί και οποιοδήποτε πρόσωπο (π.χ αντλιωρός) με άμεση ευθύνη για τη
φόρτωση, εκφόρτωση, μεταφορά, χειρισμό φορτίου, καθαρισμό δεξαμενών ή άλλων
σχετικών με το φορτίο εργασιών σε υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια, πρέπει να
κατέχουν σχετικό πιστοποιητικό μετά από:
(α) Βασική εκπαίδευση όπως περιγράφεται στο άρθρο 22 του
παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
(β) Θαλάσσια υπηρεσία μετά την απόκτηση Πιστοποιητικού
βασικής εκπαίδευσης:
(αα) 3 μηνών σε υγραεριοφόρο δεξαμενόπλοιο ή
(ββ) ενός μηνός σε υγραεριοφόρο δεξαμενόπλοιο, ως
υπεράριθμος, κατά την οποία να έχουν διεξαχθεί τουλάχιστον τρεις φορτώσεις και
τρεις εκφορτώσεις, με τήρηση εγχειριδίου κατευθυνόμενης εκπαίδευσης από τον
υποψήφιο, το οποίο ελέγχεται για την κανονική του συμπλήρωσή του από το
Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.
(γ) Επιτυχής αποφοίτηση από αντίστοιχο τμήμα προχωρημένης
εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. ή Ν.Ε.Κ.Ε.»
1.3 Σύμφωνα με το τμήμα Β-V/1 του (α) σχετικού «Ο όρος «άτομο με άμεση ευθύνη» (…) αναφέρεται σε άτομο, το οποίο είναι σε θέση να λαμβάνει αποφάσεις όσον αφορά την φόρτωση, εκφόρτωση, φροντίδα κατά τη μεταφορά, διαχείριση φορτίου, καθαρισμό δεξαμενών ή άλλες λειτουργίες σχετικές με το φορτίο.»
1.4. Σύμφωνα με την παρ. 5 του τμήματος Α-Ι/2 του ίδιου (α) σχετικού για την «Έγκριση θαλάσσιας υπηρεσίας», αναφέρεται ότι: Κατά την έγκριση της θαλάσσιας υπηρεσίας που απαιτείται από τη Σύμβαση, τα Μέρη (ήτοι οι αρχές) θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι η εν λόγω υπηρεσία είναι σχετική με τα προσόντα που ζητήθηκαν, λαμβάνοντας υπόψη ότι, εκτός από την αρχική εξοικείωση με την υπηρεσία σε ποντοπόρα πλοία, ο σκοπός αυτής της θαλάσσιας υπηρεσίας είναι να επιτρέψει στο ναυτικό να εκπαιδευτεί και να εφαρμόσει, κάτω από κατάλληλη επιτήρηση, ασφαλείς και κατάλληλες πρακτικές και διαδικασίες που σχετίζονται με τα προσόντα που απαιτούνται.
2. Ιστορικό:
2.1. Από την Υπηρεσία μας πιστοποιούνται με α.ν.ι βασικής εκπαίδευσης ως κατώτερο πλήρωμα οι δόκιμοι των ΑΕΝ, δυνάμει των διατάξεων του αρ. 3 του β.δ. 806/1970 (Α’ 275), οι οποίοι κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους πραγματοποιούν εκπαιδευτικά ταξίδια σε Δ/Ξ. Ωστόσο, με την πιστοποίηση αυτή δημιουργείται σύγχυση στη μετέπειτα προσμέτρηση της απαιτούμενης θαλάσσιας υπηρεσίας για την απόκτηση του πιστοποιητικού προχωρημένης εκπαίδευσης Αξιωματικού.
2.2 Με την παρ. 3 του αρ. 1 του π.δ. 42/2023 (Α’ 96) στις παρ. 2 των άρθρων 20 και 21 και στην περ. β του άρθρου 23 του π.δ. 141/2014, μετά τις λέξεις «Θαλάσσια υπηρεσία» προστέθηκε η φράση «μετά την απόκτηση Πιστοποιητικού βασικής εκπαίδευσης», για την πλήρη εναρμόνιση του εθνικού δικαίου με τις διατάξεις του (α) σχετικού.
3. Διαδικαστικό Πλαίσιο Πιστοποίησης:
3. 1. Η Υπηρεσία μας μετά από διαβούλευση με τους εταίρους της ναυτιλιακής βιομηχανίας και τη διοίκηση του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις της Δ.Σ. και χωρίς να υπάρχουν αποκλίσεις από το εθνικό νομοθετικό πλαίσιο που καλύπτει την πιστοποίηση των ναυτικών, προκειμένου να εναρμονιστεί με τις πρακτικές απαιτήσεις των εταιρειών αλλά πρωτίστως για την πληρέστερη πιστοποίηση των αποφοίτων Α.Ε.Ν. που επιθυμούν αμέσως μετά την αποφοίτησή τους να εργαστούν σε δεξαμενόπλοια αντίστοιχου τύπου, διευκρινίζει τα ακόλουθα:
3.2. Όσοι ναυτικοί ενεγράφησαν και φοίτησαν επιτυχώς στα ειδικά τμήματα του Κ.Ε.Σ.Ε.Ν., θα πιστοποιηθούν με την ήδη υφιστάμενη διαδικασία και θα αποκτήσουν πιστοποιητικό προχωρημένης εκπαίδευσης Αξιωματικού σε πετρελαιοφόρα ή χημικά ή υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια μετά την απόκτηση του α.ν.ι. Πλοιάρχου Γ’/ Μηχανικού Γ’ τάξης Ε.Ν. κατόπιν προσμέτρησης της 3μηνης θαλάσσιας υπηρεσίας, ήτοι κατά το Β΄ εκπαιδευτικό ταξίδι που πραγματοποιήθηκε μετά την απόκτηση του πιστοποιητικού βασικής εκπαίδευσης σε αντίστοιχου τύπου δεξαμενόπλοια. Η απόδειξη της θαλάσσιας υπηρεσίας θα γίνεται με την κατάθεση κατάλληλων σελίδων ναυτικού φυλλαδίου ναυτολόγησης σε δεξαμενόπλοιο αντίστοιχου τύπου (πετρελαιοφόρα ή χημικά ή υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια καθώς και σχετική βεβαίωση της εταιρείας του πλοίου που ναυτολογήθηκαν κατά το Β΄ εκπαιδευτικό ταξίδι, όπου θα αναφέρονται αναλυτικά : το χρονικό διάστημα ναυτολόγησης, το είδος του πλοίου και ότι είχαν σχετικά με την ειδικότητα τους καθήκοντα σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 50 (Δόκιμος Πλοίαρχος) και 84 (Δόκιμος Μηχανικός) του β.δ. 806/1970 «Περί εγκρίσεως και θέσεως εις εφαρμογήν Κανονισμού “περί εργασίας επί των ελληνικών φορτηγών πλοίων ολικής χωρητικότητας 800 κόρων και άνω». (Α΄ 275) ανάλογα με την ειδικότητα τους.
3.3. Περαιτέρω και λαμβάνοντας υπόψιν τις απαιτήσεις για διευκόλυνση της διαδικασίας και την πληρέστερη πιστοποίηση για τους μελλοντικούς αποφοίτους σπουδαστές Α.Ε.Ν. θα ισχύει η κάτωθι διαδικασία:
i. Βασική εκπαίδευση
σε πετρελαιοφόρα ή χημικά ή υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια (άρθρα 19 και 22 του π.δ.
141/2014 (Α΄ 232).
Οι υποψήφιοι προς απόκτηση α.ν.ι. Πλοιάρχου/Μηχανικού Γ΄
τάξης Ε.Ν. λαμβάνουν το Πιστοποιητικό Βασικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τα άρθρα
19 και 22 του π.δ. 141/2014 (Α΄ 232) αφού συμπληρώσουν την 3μηνη θαλάσσια
υπηρεσία που απαιτείται σε πετρελαιοφόρα - χημικά ή υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια.
Εν λόγω απαιτούμενη θαλάσσια υπηρεσία θα δύναται να πραγματοποιηθεί κατά την
κατευθυνόμενη εκπαίδευση και συγκεκριμένα με την συμπλήρωση του βιβλίου Κ.Ε.Π.
κατά το Α΄ εκπαιδευτικό ταξίδι όπου ναυτολογούνται ως εκπαιδευόμενοι σπουδαστές
και θα λαμβάνουν το Πιστοποιητικό Βασικής εκπαίδευσης κατωτέρου πληρώματος.
ii. Προχωρημένη εκπαίδευση σε πετρελαιοφόρα ή σε χημικά ή σε
υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια (άρθρα 20, 21 και 23 του π.δ. 141/2014 (Α΄ 232).
Οι
υποψήφιοι προς απόκτηση α.ν.ι. Πλοιάρχου/Μηχανικού Γ΄ τάξης Ε.Ν. λαμβάνουν το
Πιστοποιητικό Προχωρημένης Εκπαίδευσης σύμφωνα με τα άρθρα 20, 21 και 23 του
π.δ. 141/2014 (Α΄ 232) αφού συμπληρώσουν την 3μηνη θαλάσσια υπηρεσία που
απαιτείται σε πετρελαιοφόρα ή σε χημικά ή σε υγραεριοφόρα δεξαμενόπλοια και
κατόπιν επιτυχούς αποφοίτησης από το αντίστοιχο τμήμα προχωρημένης εκπαίδευσης
του Κ.Ε.Σ.ΕΝ.. Δεδομένου ότι οι υποψήφιοι θα κατέχουν το Πιστοποιητικό Βασικής
εκπαίδευσης κατωτέρου πληρώματος, θα δύνανται να πραγματοποιήσουν την
απαιτούμενη θαλάσσια υπηρεσία κατά την κατευθυνόμενη εκπαίδευση και
συγκεκριμένα κατά την συμπλήρωση του βιβλίου Κ.Ε.Π. κατά το Β΄ εκπαιδευτικό
ταξίδι για τους σπουδαστές Α.Ε.Ν. ή κατά την εκτέλεση της απαιτούμενης
κατευθυνόμενης εκπαίδευσης για απόφοιτους ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι ναυτολογούνται ως
Δόκιμοι Πλοίαρχοι/Μηχανικοί και κατά τη διάρκεια της οποίας εκτελούν καθήκοντα
σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 84 του β.δ. 806/1970 «Περί εγκρίσεως
και θέσεως εις εφαρμογήν Κανονισμού “περί εργασίας επί των ελληνικών φορτηγών
πλοίων ολικής χωρητικότητας 800 κόρων και άνω». (Α΄ 275). Συγκεκριμένα, ο
Δόκιμος Πλοίαρχος συμμετέχει ενεργά σε κάθε εργασία επί του σκάφους αναλόγως
του βαθμού εμπειρίας και προσαρμογής του στο ναυτικό επάγγελμα καθώς και
εκτελεί δίπλα στον Πλοίαρχο καταμετρήσεις παραλαμβανόμενου ή παραδιδόμενου γενικού
φορτίου [βλ. περ. (γ) και (ε) της παρ. 1 του άρθρου 50 του β.δ. 806/1970
(Α’275)], και άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών. Περαιτέρω, όσον αφορά τον
Δόκιμο Μηχανικό, συμμετέχει σε κάθε εργασία μηχανών, καθώς και σε επισκευές
αυτών και σε εργασίες παραλαβής καυσίμων κατά ειδικότερα οριζόμενα υπό του Μηχανικού Α΄ [βλ. περ. (β) και (δ) της παρ. 1 του άρθρου 84
του β.δ. 806/1970 (Α’ 275)]ή άλλων σχετικών με το φορτίο εργασιών.
Οι δόκιμοι αξιωματικοί, αφού συμπληρώσουν την απαιτούμενη θαλάσσια υπηρεσία και προτού αποκτήσουν το α.ν.ι. Πλοιάρχου/ Μηχανικού Γ΄ τάξης Ε.Ν. θα εγγράφονται προς φοίτηση στο αντίστοιχο τμήμα προχωρημένης εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.ΕΝ. εφόσον συνυποβάλουν σχετική βεβαίωση της εταιρείας του πλοίου που ναυτολογήθηκαν κατά το Β΄ εκπαιδευτικό ταξίδι, όπου θα αναφέρεται αναλυτικά: το χρονικό διάστημα ναυτολόγησης, το είδος του πλοίου και ότι είχαν σχετικά με την ειδικότητα τους καθήκοντα, όπως αναφέρθηκαν ως άνω κι αναφέρονται στο β.δ. 806/1970 (Α’ 275)]. Κατόπιν θα παρακολουθούν το αντίστοιχο τμήμα προχωρημένης εκπαίδευσης του Κ.Ε.Σ.ΕΝ. ως κατώτερο πλήρωμα και θα λαμβάνουν το Πιστοποιητικό Προχωρημένης εκπαίδευσης σε δεξαμενόπλοια κατωτέρου πληρώματος. Έπειτα από την απόκτηση του α.ν.ι Πλοιάρχου/Μηχανικού Γ΄ τάξης Ε.Ν. θα προβαίνουν σε αντικατάσταση του κατεχόμενου Πιστοποιητικoύ προχωρημένης εκπαίδευσης κατωτέρου πληρώματος σε Πιστοποιητικό προχωρημένης εκπαίδευσης Αξιωματικού.
3.4. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και ειδικότερα τις προαναφερθείσες διατάξεις της Δ.Σ. STCW, η Υπηρεσία μας κρίνει σκόπιμο για την πλήρη ευθυγράμμιση με το διεθνές νομοθετικό πλαίσιο, ότι με την ως άνω πρόταση προσμετράται η θαλάσσια υπηρεσία (3 μήνες ή 1 μήνας ως υπεράριθμος με τήρηση ΚΕΠ) για την απόκτηση πιστοποίησης προχωρημένης εκπαίδευσης μετά την απόκτηση πιστοποιητικού βασικής εκπαίδευσης για τους Πλοιάρχους/Μηχανικούς Γ’ τάξης. Κατόπιν ακολουθεί η φοίτηση στο Κ.Ε.Σ.Ε.Ν. και προσμετράται η διανυθείσα θαλάσσια υπηρεσία που αποκτήθηκε στο β΄ εκπαιδευτικό ταξίδι επί Δ/Ξ, μετά την απόκτηση του πιστοποιητικού βασικής εκπαίδευσης κατώτερου πληρώματος. Συνεπώς κατ’ αυτό τον τρόπο πληρούνται οι κατά νόμω αλλά και κατ’ ουσίαν απαιτήσεις εκπαίδευσης και πιστοποίησης προσόντων των υποψηφίων αξιωματικών Ε.Ν., οι οποίοι μετά την απόκτηση του διπλώματος α.ν.ι Πλοιάρχου/Μηχανικού Γ΄ τάξης Ε.Ν. θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν Πιστοποιητικό Προχωρημένης εκπαίδευσης Αξιωματικού, ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη θαλάσσια υπηρεσία τους σε δεξαμενόπλοια κάθε τύπου (πετρελαιοφόρα, υγραεριοφόρα, χημικά), έχοντας ήδη λάβει πλήρη πιστοποίηση και εκπαίδευση επί αυτών των τύπων πλοίων.
hellenicmerchantnavy.weebly.com
Τρίτη 5 Αυγούστου 2025
Τα αποτελέσματα εισαγωγής δόκιμων στελεχών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού
Αποτελέσματα εισαγωγής δόκιμων στελεχών Ε.Ν. στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού ανακοινώθηκαν την Τρίτη 5 Αυγούστου 2025 από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Από το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής ανακοινώνεται ότι την 05 Αυγούστου 2025, ημέρα Τρίτη, τοιχοκολλήθηκαν στα καταστήματα του Υπουργείου (Ακτή Βασιλειάδη Πύλη Ε1-Ε2 εντός Λιμένα Πειραιά και Γρ. Λαμπράκη 150) και αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις https://www.ynanp.gr/ και http://www.hcg.gr/, οι πίνακες εισαγομένων σπουδαστών/σπουδαστριών (Πλοιάρχων και Μηχανικών) στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) έτους 2025-2026, όπως προβλέπεται από το κεφάλαιο ΙΑ΄ της σχετικής προκήρυξης. Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 3.β και 3.γ του άρθρου 2 της Αρ.: 2231.2-6/18415/2025/13-03-2025 Κ.Υ.Α. (Β’ 1235), οι κενές θέσεις υποψηφίων προερχομένων από Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.) που προκύψαν θα συμπληρωθούν από υποψήφιους/-ες από τους πίνακες επιλαχόντων αντίστοιχης Κατηγορίας προερχομένων από Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.).
Οι εν λόγω πίνακες υποψηφίων προς κάλυψη των προ-αναφερόμενων κενών θέσεων θα αναρτηθούν με νεότερη ανακοίνωση.
– Πίνακας Εισαγομένων Πλοιάρχων 2025-2026
– Πίνακας Εισαγομένων Μηχανικών 2025-2026
– Αίτηση Εγγραφής ΑΕΝ
– Αίτηση Μετεγγραφής ΑΕΝ

























