Το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο της Σχολής Μηχανικών αφού συζήτησε προβλήματα που αντιμετωπίζει το Ε.Π. και οι σπουδαστές και οι απόφοιτοι της Ακαδημίας και αφορούν το θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΝ, κατέληξε ομόφωνα στην ακόλουθη πρόταση προς την πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ.
Η ΑΕΝ Ασπροπύργου αποτελεί την μεγαλύτερη Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της χώρας. Οι εκπαιδευτικές και εργαστηριακές της υποδομές, τα προγράμματα σπουδών της, η σπουδαστική της κοινότητα και το εκπαιδευτικό της προσωπικό είναι συγκρίσιμα αν όχι υπέρτερα πολλών ιδρυμάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Παράλληλα τα τελευταία χρόνια η ΑΕΝ Ασπροπύργου αλλά και όλες οι ΑΕΝ ενισχύθηκαν περαιτέρω με:
- Την ανακατασκευή και αναμόρφωση των κτιριακών τους υποδομών αποκτώντας την εικόνα σύγχρονων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων,
- Την προμήθεια υψηλών προδιαγραφών εργαστηριακού εξοπλισμού που περιλαμβάνει μηχανολογικά και ηλεκτρολογικά εργαστήρια για τα τεχνικά μαθήματα ειδικότητας, προσομοιωτές γέφυρας και μηχανοστασίου, εργαστήρια μαθημάτων υποδομής κ.α.,
- Την σε εξέλιξη πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών της ναυτικής εκπαίδευσης που εισαγάγει τις ΑΕΝ σε μια νέα εποχή και αναβαθμίζει την δημόσια εικόνα τους,
- Την πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων και μεγάλης επιστημονικής και εκπαιδευτικής εμπειρίας.
Επιπλέον:
- Η διάρκεια των σπουδών στις ΑΕΝ είναι τέσσερα έτη περιλαμβάνοντας έξι διδακτικά εξάμηνα στα οποία διδάσκονται άνω των 50 μαθημάτων υποδομής και εξειδίκευσης, καθώς και δύο εξάμηνα αξιολογούμενης εκπαίδευσης επί πλοίου,
- Η εισαγωγή των σπουδαστών γίνεται αποκλειστικά μέσω πανελλαδικών εξετάσεων έχοντας συμβάλλει ώστε να αναβαθμισθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια το επίπεδο σπουδών στις ΑΕΝ,
- Οι απόφοιτοι των ΑΕΝ αποτελούν τον κορμό για την στελέχωση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, ανταποκρινόμενοι με επιτυχία στα υψηλών απαιτήσεων καθήκοντα τους, είτε ως πλοίαρχοι και μηχανικοί είτε ως υψηλού επιπέδου διοικητικά και τεχνικά στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών.
Σε αντιδιαστολή με όλα τα ανωτέρω το θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΝ εξακολουθεί στην βάση του να είναι υποβαθμισμένο και παρωχημένο και να στηρίζεται, ως προς την βαθμίδα εκπαίδευσης, σε θεσμικές διατάξεις ιδρυμάτων που πλέον δεν υφίστανται:
- Έτσι η βαθμίδα εκπαίδευσης, που εντάσσονται οι ΑΕΝ, καθορίζεται στην παρ. 8 του άρθρου 31 του ν.2638/1998 με παραπομπή στον ν.576/1977, που αποτελεί τον ιδρυτικό νόμο των ΚΑΤΕΕ, τα οποία ωστόσο καταργήθηκαν περίπου 40 χρόνια πριν με τον ιδρυτικό νόμο 1404/83 των ΤΕΙ. Έκπτοτε τα ΤΕΙ αναβαθμίστηκαν περαιτέρω και εντέλει εντάχθηκαν στην ανώτατη εκπαίδευση με τον ν.2916/2001,
- Αρκετά αργότερα το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προσπαθώντας να αναβαθμίσει το θεσμικό πλαίσιο και την λειτουργία των ΑΕΝ, υιοθέτησε για το εκπαιδευτικό τους προσωπικό τα ακαδημαϊκά προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού των ανωτάτων ιδρυμάτων και ισοτίμησε τα επαγγελματικά προσόντα των αποφοίτων ΑΕΝ αφού λάβουν το Δίπλωμα Α’ τάξης, με τα ακαδημαϊκά των αποφοίτων ΤΕΙ με τον ν.3450/2006. Για τον λόγο αυτό ο νομοθέτης τροποποίησε το άρθρο 1 του ιδρυτικού νόμου των ΑΕΝ, ορίζοντας ότι το επαγγελματικό δίπλωμα Α’ Πλοιάρχου ή Μηχανικού είναι ισότιμο με το ακαδημαϊκό δίπλωμα των ΤΕΙ, αποδεχόμενος επί της ουσίας έμμεσα ότι το πτυχίο των ΑΕΝ είναι ισότιμο με αυτό των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης. Συνέχισε βέβαια να παραμένει σε ισχύ η διάταξη του ν.576/1977 των παλαιών ΚΑΤΕΕ που ακολουθεί τις ΑΔΣΕΝ και τις ΑΕΝ σε όλη την πορεία τους μέχρι σήμερα.
- Έκτοτε τα ΤΕΙ που ακολουθούν σταθερά μία πορεία διαρκούς αναβάθμισης εντάχθηκαν στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης με τον ν.3459/2007, ενώ με νομοθετικές πρωτοβουλίες των ετών 2018 και 2019 το σύνολο των ΤΕΙ μετασχηματίσθηκαν ή εντάχθηκαν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, ώστε πλέον σήμερα να μην υφίστανται πλέον ΤΕΙ.
Έτσι πλέον το ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΝ στηρίζεται σε δύο βασικές νομοθετικές διατάξεις που αφορούν ιδρύματα που έχουν πλέον πλήρως καταργηθεί.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό αντιμετωπίζει καθημερινά τα προβλήματα που δημιουργούν οι ανωτέρω στρεβλώσεις:
- Οι σπουδαστές των ΑΕΝ αν και ακολουθούν ένα απαιτητικό και υψηλού επιπέδου πρόγραμμα σπουδών είναι υποβαθμισμένοι σε ότι αφορά την ακαδημαϊκή αναγνώριση του πτυχίου τους. Υπενθυμίζεται ότι εκτός από τα πανεπιστημιακά και ανώτατα ιδρύματα που ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας το σύνολο των στρατιωτικών, αστυνομικών, πυροσβεστικών και λιμενικών σχολών έχουν ενταχθεί προ πολλού στην ανώτατη παιδεία,
- Πανεπιστημιακά ιδρύματα δέχονται ή δεν δέχονται αποφοίτους ΑΕΝ Α’ Πλοιάρχους και Μηχανικούς (μεταξύ των οποίων και πολλούς καθηγητές ΑΕΝ) σε μεταπτυχιακά προγράμματα εξειδίκευσης στις θαλάσσιες μεταφορές και στην ναυτική τεχνολογία, κατά βούληση, ανάλογα με την κρίση των υπευθύνων των προγραμμάτων,
- Α’ πλοίαρχου και Α’ μηχανικοί υψηλής εξειδίκευσης και εμπειρίας απορρίπτονται από τα εκλεκτορικά του ΥΝΑΝΠ για θέσεις καθηγητών και αναπληρωτών καθηγητών στις ΑΕΝ, καθώς το μεταπτυχιακό δίπλωμα που κατέχουν από αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού δεν λαμβάνει ισοτιμία από τον ΔΟΑΤΑΠ, καθώς θεωρείται ότι αυτοί παρόλο που έχουν λάβει μεταπτυχιακό δίπλωμα, δεν διαθέτουν βασικό τίτλο σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης,
- Αξιόλογοι και ικανοί μαθητές των γενικών και επαγγελματικών λυκείων με αγάπη για το ναυτικό επάγγελμα αποθαρρύνονται να δηλώσουν τις ΑΕΝ στο μηχανογραφικό τους δελτίο καθώς γνωρίζουν ότι το πτυχίο που χορηγούν δεν διαθέτει ακαδημαϊκή αναγνώριση.
Από όσα αναφέρθηκαν το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο θεωρεί πρωταρχικής σημασίας να αναληφθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες που άρουν τις παραπάνω στρεβλώσεις δεκαετιών, θα αναβαθμίσουν και θα ενισχύσουν ουσιαστικά την ναυτική εκπαίδευση, θα λειτουργήσουν δε προσθετικά σε όλες τις άλλες σημαντικές προσπάθειας που καταβάλλονται.
Τα πτυχία των ΑΕΝ πρέπει να αντιστοιχηθούν άμεσα με τα ευρωπαϊκά πτυχία Bachelor και οι πτυχιούχοι των ΑΕΝ να ενταχθούν στο 6ο Επίπεδο του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων σύμφωνα με την διαδικασία της Bologna.
Γι’ αυτό το σκοπό τα μέλη του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου της Σχολής Μηχανικών αιτούνται συνάντηση αντιπροσωπείας μελών του Ε.Π. της ΑΕΝ Ασπροπύργου με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τον Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να θέσουν διεξοδικά και με στοιχεία τα ανωτέρω θέματα.
Το εκπαιδευτικό Συμβούλιο της Σχολής Μηχανικών ορίζει ο Πρόεδρος του να διαβιβάσει άμεσα το αίτημα με την ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου στην πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ.
Ο Διευθυντής Σχολής Μηχανικών Ασπροπύργου
Φραγκιαδάκης Νικόλαος
Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου